همه چیز در مورد جوش های سر سیاه و راه های درمان آن

جوش سرسیاه

در این مقاله سعی شده است که به جوش های سرسیاه ایجاد شده در روی پوست بپردازیم و از همه جهت علل بوجود آمدن و از بین بردن اصولی آنها را برای شما شرح دهیم. 

همانطور که میدانید جوش های سرسیاه نوعی آکنه پوستی هستند. آیا تا بحال جوش‌های سرسیاه را روی پوست خود دیده اید؟ آنها لکه‌هایی آزاردهنده تیره رنگ هستند. اگر تا به حال سعی کرده اید یکی را فشار دهید، احتمالاً به جای آن با یک برآمدگی عصبانی روبرو شده اید و بلافاصله از کار خود پشیمان شده اید.

بنابراین بهترین راه برای پاکسازی پوست از این نوع آکنه چیست؟

ابتدا بیایید نگاهی به علل و اینکه چه کسانی بیشتر مستعد ایجاد جوش های سر سیاه هستند، بیاندازیم.

دکتر نازنین ساعدی، مدیر بخش جراحی و زیبایی جفرسون می‌گوید: جوش‌های سرسیاه به دلیل تجمع چربی، سلول‌های مرده پوست و احتمالاً C. acnes (باکتری که باعث ایجاد آکنه می‌شوند) ایجاد می‌شوند. دکتر ساعدی می گوید: زمانی که این مواد در هوا اکسید می شوند، دهانه آن سیاه می شود.

دکتر ساعدی توضیح می دهد که افراد مستعد آکنه بیشتر مستعد ابتلا به جوش های سرسیاه هستند، اما استعداد ژنتیکی نیز باعث تشکیل جوش های سر سیاه پوستی میشود. دکتر Suozzi می گوید: تأثیرات هورمونی نیز در ایجاد جوش های سرسیاه نقش دارند و باعث تحریک و تولید روغن پوست که عامل اصلی ایجاد جوش های سرسیاه است، می شوند.

این مقاله توسط تیم تولید محتوی شرکت کارمانیا طب آماده و ترجمه شده است، شما میتوانید تمام دستگاه های زیبایی را از شرکت کارمانیا طب بدون واسطه بخرید، شرکت کارمانیا طب وارد کننده بهترین دستگاه های لیزر مو در ایران میباشد، شما میتوانید خرید دستگاه لیزر تیتانیوم را از کارمانیا طب بدون واسطه انجام دهید. 

 

چگونه از ایجاد جوش های سر سیاه روی پوست خود جلوگیری کنیم؟ 

 

برای جلوگیری از جوش های سر سیاه، دکتر Suozzi رتینوئیدهای موضعی یا خوراکی، از جمله داروهای تجویزی مانند ترتینوئین را توصیه می کند. او می‌گوید: «اخیراً، یک رتینوئید قوی به نام آداپالن یا دیفرین، بدون نسخه برای درمان آکنه کومدونال (آنکنه کودونال همان جوش های سرسیاه میباشد) در دسترس قرار گرفته است. در موارد شدیدتر آکنه کومدونال، بیماران ممکن است به درمان با رتینوئیدهای خوراکی مانند ایزوترتینوئین یا آکوتان نیاز داشته باشند. دکتر ساعدی می‌افزاید که لایه‌بردارهای شیمیایی نیز می‌توانند مؤثر باشند، اما او طرفدار اسکراب‌ها نیست زیرا می‌توانند باعث تحریک شوند.

مواردی که ذکر شد اغلب تخصصی میباشد و نیاز به تجویز پزشک نیز دارد اگر پوست شما مستعد جوش سرسیاه و آکنه است و به صورت مداوم با آن دست و پنجه نرم میکنید میتوانید از موارد دارویی بالا استفاده کنید ولی بهتر است قبل از هر اقدامی برای جلوگیری از جوش های سرسیاه ابتدا به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. 

 

بهترین راه های خلاص شدن از شر جوش های سر سیاه

 

اگر جوش‌های سرسیاه دارید، چند روش تأیید شده توسط متخصصین پوست برای خلاص شدن از شر آنها وجود دارد که تعدادی از آنها نیز پیشگیرانه هستند.

1- از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنید.

دکتر ساعدی می‌گوید یکی از مواد اولیه برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه، اسید سالیسیلیک است، یک اسید بتا هیدروکسی که گردش سلولی را افزایش می‌دهد و منافذ را باز می‌کند. دکتر Suozzi اضافه می کند که درمان آکنه با اسید سالیسیلیک می تواند به خشک کردن ضایعات فعال آکنه کمک کند زیرا یک تحریک کننده شیمیایی خفیف است.

تعداد زیادی از تحقیقات نشان می دهد که اسید سالیسیلیک به درمان آکنه کمک می کند. این شامل یک مطالعه کوچک است که نشان داد استفاده از شستشو با اسید سالیسیلیکِ 2 درصد، به مدت دو هفته منجر به کاهش ضایعات آکنه در 30 نفر شد.

2- یک رتینوئید را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

رتینوئیدها که با نسخه (مانند Retin-A) و بدون نسخه (Differin) در دسترس هستند، روشی قابل اعتماد برای از بین بردن جوش های سر سیاه پوست هستند. دکتر Suozzi توضیح می‌دهد: رتینوئیدها با افزایش چرخش پوست و کاهش چسبندگی سلول‌های پوست برای جلوگیری از انسداد استخوان فولیکولی عمل می‌کنند.

رتینوئید نه تنها به بهبود آکنه کمک می کند، بلکه برای ضد پیری و بازسازی پوست نیز عالی است. مطالعه ای  که در مارس 2016 در مجله Cosmetic Dermatology منتشر شد، نشان داد که تنها در چهار هفته استفاده از رتینول (یک رتینوئید با غلظت پایین)، افرادی که مورد مطالعه قرار گرفتند، تولید کلاژن و ضخامت اپیدرم را تجربه کردند و در 12 هفته کاهش قابل توجهی از چین و چروک در صورت را مشاهده کردند. ساعدی پیشنهاد می‌کند اگر مشکل شما جدی است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

3- آلفا هیدروکسی اسیدها را در در برنامه مصرف خود قرار دهید. 

دکتر ساعدی می گوید که اسیدهای آلفا هیدروکسی مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک نیز برای جوش های سر سیاه مفید هستند، اما او معتقد است که اسید سالیسیلیک برای باز کردن منافذ جوش های سرسیاه بهتر است.

4- برای درمان جوش های سر سیاه از کلینیک های زیبایی بهره ببرید. 

متخصص پوست می تواند به خلاص شدن از شر جوش های سر سیاه پوست شما کمک کند. دکتر Suozzi خاطرنشان می کند: درمان های مختلفی داخل مطب وجود دارد که می تواند به کاهش جوش های سرسیاه کمک کند. اینها شامل لایه برداری غیر سایشی (معروف به لیزر درمانی) مانند لیزر فراکسل یا لیزر Clear + Brilliant یا میکرونیدلینگ است. به گفته متخصصان پوست، قیمت ها متفاوت است و می تواند از چند صد هزارتومان تا چند میلیون تومان متغیر باشد. در حالی که برخی از افراد از نتایج یک درمان راضی هستند، برخی دیگر ممکن است برای دستیابی به نتایج دلخواه به جلسات متعدد نیاز داشته باشند.

اکنون در ایران مراکز و کلینیک هایی برای پاکسازی پوست و از بین بردن جوش های زیر پوستی راه افتاده است که شما میتوانید از آنها برای پاکسازی پوست خود استفاده کنید در نظر داشته باشید برای بهره بردن از این مراکز باید مراکز معتبر را انتخاب کنید که از دستگاه های زیبایی باکیفیت استفاده میکنند، شرکت کارمانیا طب واردکننده ی دستگاه های پزشکی و زیبایی و دستگاه لیزر تیتانیوم میتواند در این زمینه شما را برای انتخاب کلینیک زیبایی مناسب راهنمایی کند.

 

فشردن جوش های صورت

 

بدترین راه برای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

1- استفاده از ماسک ها و اسکراب های خشن و لایه بردار

می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که با کمک یک اسکراب لایه‌بردار ، تمام پوست‌های مرده خود را در یک لذت فوری از بین ببرید. در حالی که لایه‌بردارهای شیمیایی (مانند AHAها) می‌توانند مفید باشند، ساعدی پیشنهاد می‌کند از لایه‌برداری بیش از حد با اسکراب گرانول خودداری کنید.

او خاطرنشان می کند: اسکراب های خشن می توانند روغن های طبیعی شما را از بین ببرند و روغن بیشتری تولید کنند. به طور کلی متخصصان پوست بسته به محصولی که استفاده می‌کنید و نوع پوستتان، لایه‌برداری را تا سه بار در هفته توصیه می‌کنند.

2- انجام استخراج دستی جوش های سرسیاه

دکتر Suozzi توصیه می کند که به طور دستی هیچ گونه جوشی را از پوست خود خارج نکنید. او می گوید: «اگر جوش های سر سیاه خود را فشار دهید، می توانید باعث پارگی فولیکول و ایجاد ضایعه التهابی یا کیست شوید. به عبارت دیگر، شما می توانید جوش سرسیاه خود را به یک بیماری پوستی بسیار جدی تر تبدیل کنید. به خاطر داشته باشید که هر چه جوش سر سیاه به سطح پوست شما نزدیک تر باشد، فشار دادن آن بی خطرتر است. پس سعی کنید از فشار دادن جوش های سرسیاه عمیقتر خودداری کنید.

3- روی آوردن به دستگاه های مکش

دکتر Suozzi می‌گوید: فناوری که نوید مکیدن سبوم (چربی) منافذ پوست را می‌دهد ممکن است جذاب به نظر برسد، اما این محصولات ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشند ضرر داشته باشند. Suozzi توضیح می دهد: “این مکش می تواند برای پوست ظریف صورت مضر باشد و می تواند باعث ایجاد تلانژکتازی یا “رگ های خونی شکسته” شود، به خصوص روی بینی و اطراف آن.

 

راهکاری خلاصه برای پیشگیری و درمان جوش های سر سیاه

 

در حالی که ممکن است تقریباً غیرممکن باشد که در مقابل تلاش برای استخراج آن جوش سرسیاه با دو انگشت خود مقاومت کنید، اما تمام تلاش خود را بکنید تا آن را به حال خود رها کنید.

دکتر Suozzi می گوید: «بهترین درمان پیشگیری است. از چند ماده موثر کمک بگیرید، به عنوان مثال رتینوئیدها، مواد مضاعف که نه تنها به درمان بیماری پوستی کمک می کنند، بلکه از ایجاد جوش های سرسیاه جدید نیز جلوگیری می کنند. یا برای درمان حرفه ای با متخصص پوست خود قرار ملاقات بگذارید.

 


منبع: منابع مقاله به طور کامل در مقاله ذکر شده است و به سایت مرجع لینک داده شده است.

گردآوری و ترجمه: کارمانیاطب


 

2 دیدگاه برای “همه چیز در مورد جوش های سر سیاه و راه های درمان آن

  1. اشتراک‌ها: 7 نکته مهم مراقبت از پوست در سفر - نکات مراقبتی پوستی - کارمانیا طب

  2. اشتراک‌ها: معرفی کلینیک زیبایی رویال کرمان - بهترین کلینیک لیزر و زیبایی در کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *