تاثیر عجیب استرس بر ریزش و نازک شدن مو

تاثیر استرس بر ریزش مو

نازک شدن مو و تغییر ضخامت مو در طول زندگی بسیار رایج است. اگر موهای شما نازک شده یا می ریزد، احتمالاً می خواهید دلیل آن را بدانید.
آیا ریزش مو به دلیل استرس، وراثت یا عامل دیگری است؟ پاسخ هر سه بله است.

به طور متوسط ​​100000 تار مو در سر انسان وجود دارد و هر مو معمولاً 1000 روز زنده می ماند و پس از آن وارد مرحله استراحت می شود و پس از سه ماه می ریزد.

اما در حالت عادی مو حالت موزاییک دارد، بنابراین وقتی یک مو وارد فاز ریزش می شود، موهای کناری وارد فاز رشد می شوند. پس در شرایط عادی وقتی 40-100 تار مو در روز می ریزد، آدم را خیلی احساس نمی کند چون جبران می شود.

اما اگر تعداد ریزش مو بیش از صد تار مو در روز باشد، غیر طبیعی تلقی می شود و به تدریج بیمار احساس ریزش و طاسی می کند. حدود 60 درصد از مردان ریزش مو یا درجاتی از طاسی دارند. منظور از آلوپسی این است که انسان موهای خود را به طور غیر طبیعی از دست بدهد.

در زیر برخی از انواع ریزش مو با اطلاعاتی در مورد هر کدام آورده شده است:

 

انواع ریزش مو

 

ریزش مو میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که چند مورد از آن را نام میبریم.

 

1- ریزش موی طبیعی

در واقع، همه ما روزانه حدود 100 تار مو از دست می دهیم، یعنی به طور متوسط 2 تار از 100000 تار مو در پوست سر
این ناشی از چندین عامل است:

 

2- ریزش مو بر اثر پیری

پس از 30 سالگی (و اغلب زودتر)، هم مردان و هم زنان شروع به ریزش مو می کنند، اگرچه موهای مردان سریعتر می ریزند.

 

3- ریزش مو بر اثر اتمام طول عمر مو

متوسط ​​طول عمر یک مو 4.5 سال است. سپس موها می ریزند و ظرف 6 ماه با موهای جدید جایگزین می شوند.

 

4- ریزش مو بر اثر حالت دهی مو

شامپو زدن، سشوار کشیدن و برس کشیدن می تواند باعث ریزش چند تار مو شود که اکثر ما این کارها را به طور منظم انجام می دهیم.

راه های زیادی برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو وجود دارد که قبلا در مورد آن صحبت کرده ایم مانند انجام مزوتراپی که در کلینیک زیبایی رویال انجام میشود ولی ما در این مقاله سایت کارمانیا طب سعی داریم که یکی از مهمترین عوامل ریزش مو را مورد بررسی قرار دهیم. 

 

تاثیر استرس بر ریزش مو
تاثیر استرس بر ریزش و نازک شدن مو

 

استرس چگونه باعث نازکی و ریزش مو میشود؟

 

استرس تغییر شرایط روانی فرد برای آمادگی بیشتر برای مقابله با دشمن (یا عامل دشمن) است. به همین دلیل است که این هورمون ها بسیار قدرتمند هستند. اما سایر هورمون ها نیز به همان اندازه قدرتمند هستند.

هورمون ها بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رشد، بارداری، انرژی، نحوه رشد بدن، ساعت فیزیولوژیکی بدن و غیره را کنترل می کنند. تغییر در میزان هورمون ها می تواند منجر به تغییرات زیادی در بدن و عملکرد آن شود.
هورمون ها نیز بر یکدیگر تأثیر می گذارند. بنابراین، افزایش یک هورمون می تواند باعث افزایش یا کاهش هورمون دیگر شود. این مشکل در نهایت وضعیت بدن را تغییر می دهد یا در مواردی باعث فعالیت های غیر طبیعی می شود.

به عنوان مثال: هورمون های آندروژنیک (مانند تستوسترون یا هورمون مربوط به آن DHT) می توانند باعث تغییر در رشد مو شوند. وجود این هورمون می تواند باعث تخریب یا مرگ برخی فولیکول های مو شود. این در مورد زنان نیز صدق می کند.

غدد فوق کلیوی مسئول ترشح هورمون های آندروژن و هورمون های استرس هستند. فعالیت بیش از حد غدد فوق کلیوی می تواند باعث افزایش ترشح هورمون های آندروژنی شود که منجر به ریزش غیر مستقیم مو می شود.

بسیاری از افرادی که با ترس و نگرانی زیادی زندگی می کنند متوجه ریزش مو، نازک شدن و نازک شدن موها می شوند.

شاید شنیده باشید که استرس می تواند باعث ریزش مو شود و این درست است. ریزش مو ناشی از استرس محیطی است و در صورت کنترل استرس، کنترل آن آسان تر است. استرس بیش از حد فیزیکی یا احساسی مانند استرس مربوط به آسیب، بیماری یا جراحی -می تواند باعث یکی از دو نوع ریزش مو شود:

 

آلوپسی آره آتا:

این ریزش موی ناشی از استرس شامل حمله گلبول های سفید خون به ریشه مو می شود.

در این نوع ریزش مو، مو نیز در عرض چند هفته (معمولاً به صورت تکه‌ای) می‌ریزد، اما می‌تواند کل پوست سر و حتی موهای بدن را درگیر کند. موها می توانند به خودی خود دوباره رشد کنند، اما درمان ممکن است ضروری باشد. 

آلوپسی ریزش مو است. وقتی فردی به بیماری به نام آلوپسی آره آتا مبتلا می شود، موهایش به صورت تکه های دایره ای شروع به ریزش می کنند. ریزش مو در آلوپسی آره آتا می تواند در سر و سایر قسمت های بدن رخ دهد.

آلوپسی آره آتا باعث انواع مختلفی از ریزش مو می شود. انواع ریزش مو ناشی از آلوپسی آره آتا عبارتند از:

  • آلوپسی آره آتا منطقه ای
  • آلوپسی توتالیس (همه موها می ریزند)
  • آلوپسی یونیورسالیس (ریزش تمام موهای بدن)

ریزش تمام موهای سر یا بدن به دلیل آلوپسی آره آتا تنها در 5 درصد از افراد مبتلا به این بیماری رخ می دهد. در این نوع ریزش مو، با وجود رشد مجدد، موها همچنان می ریزند. گاهی با آلوپسی آره آتا، ریزش مو برای چندین سال ادامه می یابد. آلوپسی آره آتا مسری نیست و در اثر آسیب عصبی ایجاد نمی شود. در این نوع ریزش مو، سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو (ساختارهای حاوی ریشه مو) حمله کرده و باعث ریزش مو می شود. آلوپسی آره آتا در افراد سالم نیز دیده می شود.

 

تلوژن افلوویوم:

در این نوع ریزش شایع و کم‌تر، رشد مو متوقف می‌شود و تنها ۲ یا ۳ ماه بعد می‌ریزد. سپس در عرض 6 تا 9 ماه دوباره رشد می کند.

فردی که بیش از 6 ماه ریزش مو را تجربه می کند، از تلوژن افلوویوم مزمن رنج می برد. این وضعیت اغلب قابل برگشت است. فرد مبتلا به این عارضه تمام موهای خود را از دست نمی دهد، اگرچه تارهای آن ممکن است به طور قابل توجهی نازک تر باشد.

تلوژن افلوویوم نوعی اختلال ریزش مو است که با افزایش ریزش مو قابل تشخیص است و معمولا در زنان دیده می شود و اغلب به دلیل اختلال در چرخه مو ایجاد می شود.

چرخه مو معمولاً سه مرحله دارد:

  • آناژن یا مرحله رشد
  • کاتنگ یا مرحله انتقالی
  • فاز تلوژن یا استراحت

تلوژن افلوویوم معمولاً با مرحله تلوژن (استراحت) همراه است و به طور معمول 5 تا 10 درصد از موهای فرد در این مرحله می ریزد. در تلوژن افلوویوم، فاز آناژن کاهش می یابد، به این معنی که موها کمتر وارد دو فاز بعدی می شوند. در این حالت حدود 30 درصد از فولیکول های مو وارد فاز تلوژن می شوند که به معنی ریزش مو است.

 

تاثیر افسردگی بر ریزش مو

 

افسردگی یکی از شناخته شده ترین بیماری های روانی در جهان است. تقریباً از هر صد نفر در جهان سه نفر به آن مبتلا هستند، اما چیزی که ما نمی دانیم این است که افسردگی می تواند روی موها تأثیر بگذارد و باعث ریزش آن شود.

کسانی که دچار افسردگی می شوند پس از مدتی متوجه خشکی، شکنندگی و آسیب پذیری آن می شوند. شرایط افسردگی مانند افسردگی، دلسردی و کمبود انرژی می تواند فاز رشد مو را کوتاه کند. همچنین برخی از داروهای ضد افسردگی مانند پروزاک عوارض جانبی مانند ریزش مو دارند. اگر فکر می کنید داروی شما باعث ریزش مو می شود و سایر داروها تاثیر بهتری دارند، حتما با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

کارشناسان شواهدی یافته اند که نشان می دهد برخی از علائم افسردگی ممکن است با ریزش مو مرتبط باشد. یک مطالعه در سال 2012 به بررسی ارتباط احتمالی بین ریزش مو و علائم افسردگی در 157 زن در سنین مختلف پرداخت.

محققان از این افراد سوالاتی در مورد موارد زیر پرسیدند:

  • نوع مو
  • رنگ مو
  • استفاده از شامپو، شانه یا برس و دفعات رنگ کردن مو
  • داروهای فعلی
  • بیماری های زمینه ای مرتبط با ریزش مو
  • علائم افسردگی
  • ارتباطات شخصی

54 درصد از زنان مورد مصاحبه گفتند که ریزش مو را تجربه کرده اند. در حالی که 29 درصد دو یا چند علامت افسردگی را گزارش کردند، 38 درصد از زنان مبتلا به ریزش مو حداقل دو علامت اصلی افسردگی را نیز داشتند:

  • خلق و خوی همیشه ناراحت یا غمگین
  • کاهش علاقه و لذت به فعالیت های معمول و زندگی روزمره
  • خستگی و کم انرژی بودن

علاوه بر این، نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که زنانی که در دهه دوم و سوم زندگی خود بودند، بیشتر احتمال دارد علائم افسردگی و ریزش مو را تجربه کنند.

این مطالعه نشان نداد که افسردگی واقعاً باعث ریزش مو می شود. علاوه بر این، محققان دلایل پزشکی احتمالی ریزش مو را رد نکردند. با این حال، نتایج نشان می دهد که تغییرات خلقی، مانند افسردگی، می تواند با ریزش مو مرتبط باشد.

 

راه تسکین و درمان استرس
راه های تسکین و درمان استرس

 

راهکارهای تسکین استرس

 

متاسفانه امروزه استرس به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. تراکم زندگی شهری و سرعت بالای زندگی چه بخواهیم و چه نخواهیم بر روان ما تأثیر می گذارد. بنابراین، هر یک از ما درجاتی از استرس را در زندگی خود تجربه کرده ایم. علاوه بر این، استرس نه تنها بر روح و روان ما بلکه بر عملکرد اعضای بدن ما نیز تأثیر می گذارد. بسیاری از بیماری های صعب العلاج وجود دارند که منشأ جسمانی ندارند و صرفاً از رنج و استرس روحی ما ناشی می شوند.

همه ما بارها دچار استرس شدید شده ایم شاید عوارض بسیار زیاد آن را بدانید حتما استرس زیبایی شما را هم تحت تاثیر قرار داده باشد و باعث ریزش موی شما شده باشد. شاید از شدت زیاد استرس بارها دچار تعریق بدن و حتی عرق کردن بیش از حد زیر بغل شده باشید.

اما راه حل چیست؟ راه های پیشگیری از استرس چیست؟ راه های کاهش استرس چیست؟ برای درمان استرس از چه روش هایی استفاده می شود؟ آیا درمان استرس فقط به استفاده از روش های دارویی نیاز دارد یا درمان بدون دارو برای افسردگی و اضطراب وجود دارد؟

این و هزاران سوال دیگر در مورد پیشگیری و درمان استرس مطرح می شود. اگر شما نیز تا حدودی درگیر استرس هستید و به دنبال روش های مناسب برای درمان استرس هستید حتما موارد زیر را در نظر بگیرید.

 

  • مشاوره با پزشک و روانشناس

  • ورزش کردن

  • درمان سایر اختلالات روانی

  • اصلاح رژیم غذایی

  • وقت گذراندن با خانواده

  • خندیدن

  • مشاوره و روان‌درمانی

  • رفتاردرمانی شناختی (CBT)

 

راه های کاهش استرس متنوع و متفاوت است و هر کدام به نوعی در پیشگیری از استرس موثر است. علاوه بر این سعی کردیم با روش های درمان استرس کنار بیاییم. پزشکان و روانشناسان به صلاحدید خود و بر اساس شرایط بیمار از یک یا چند مورد از این روش ها برای درمان استرس افراد استفاده می کنند. بنابراین، روش های نوظهور درمان استرس برای یک فرد ممکن است برای فرد دیگر کاملاً مؤثر باشد. به همین دلیل توصیه می شود در صورت موفقیت آمیز نبودن روش های کاهش استرس، هرگز خود درمانی نکنید و از داروهای مختلف استفاده کنید. به یاد داشته باشید که مراجعه به کلینیک روانشناسی و پزشک مجرب بهترین راه برای درمان استرس است.

نکته مهم: هیچ گاه برای تسکین استرس خود سمت مواد مخدر و سیگار نروید.

 

نتیجه گیری

 

متاسفانه هیچ راه حل سریع و موثری برای ریزش مو، ضعف و کم پشتی مو که با استرس و اضطراب همراه است وجود ندارد. اما هنگامی که مشکل استرس خود را حل کردند، می توانند به نقطه اول برگردند. از آنجایی که عوامل دیگری نیز بر ریزش مو، ضعف و ضعف تأثیر می گذارند، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و فرض کنید که ریزش مو تنها به دلیل استرس و اضطراب است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *