دلایل عرق کردنِ بیش از حد و راه های درمان آن

عرق کردن زیر بغل

آیا فکر می کنید چرا اینقدر عرق می کنید؟ آروم باش. همه عرق می کنند. هیچ جای نگرانی نداره اینجا در سایت کارمانیا طب و این مقاله تمام موارد رو بررسی میکنیم. 

دکتر هانتر کیو کرکلند، جراح قلب و عروق در تگزاس، می گوید: تعریق یک پاسخ طبیعی به گرما یا اضطراب است. اما در حالی که عرق کردن راه خنک شدن بدن است، اما برخی افراد بیش از حد عرق می کنند.

در بعضی افراد این علائم وجود دارد: زیر بغل عرق کرده، گردن عرق کرده و پاهای عرق کرده و بدبو در بعضی موارد بدون هیچ دلیل مشخصی احساس می کنند که در سونا زندگی می کنند. این ممکن است به دلیل یک بیماری قابل تشخیص پزشکی به نام هایپرهیدروزیس باشد که تقریباً 3 درصد از جمعیت یا حدود 8 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد.

به طور معمول، ما برای خنک کردن بدن و کنترل دمای بدنمان عرق می کنیم. اما عرق بیش از حد می تواند باعث لک شدن پیراهن ها و بوی بدن شود و بر روابط اجتماعی و حتی عزت نفس تأثیر بگذارد.

طبق گفته کلینیک مایو ، بیماریِ هایپرهیدروزیس (High-purr-high-DROE-sis) در واقع همان عرق کردن بیش از حد است. تعریق بیش از حد، غیر طبیعی است که لزوماً به گرما یا ورزش مربوط نمی شود. افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس به قدری عرق می کنند که تیشرت آنها خیس می شود یا از دستشان عرق می چکد. هیپرهیدروزیس علاوه بر قطع یک زندگی عادی، می تواند منجر به خجالت و اضطراب اجتماعی شود.

شایع ترین نوع هایپرهیدروزیس، هایپرهیدروزیس کانونی اولیه یا اساسی است که در آن اعصابی که غدد عرق را تحریک می کنند بیش از حد فعال می شوند. حتی اگر در حال دویدن یا گرما نباشید، پاها، دست‌ها یا صورت شما عرق می‌کند.

نوع جدی‌تر تعریق غیرطبیعی هیپرهیدروزیس ثانویه نامیده می‌شود که نشان دهنده اختلال در عملکرد سیستم عصبی مرکزی یا محیطی است. این نوع تعریق بیش از حد به طور کلی نتیجه یک وضعیت پزشکی است از جمله:

  • دیابت

  • حمله قلبی

  • عفونت ها

  • قند خون پایین

  • گرگرفتگی یائسگی

  • اختلالات سیستم عصبی

  • برخی از انواع سرطان

  • مشکلات تیروئید

اگرچه تعریق بیش از حد زیر بغل جدی یا تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند شرم آور باشد و شما را ناراحت و مضطرب کند. درمان‌های پزشکی برای هیپرهیدروزیس وجود دارد، اما باید با پزشک مراقبت‌های اولیه خود قرار ملاقات بگذارید. درمان های رایج برای تعریق بیش از حد عبارتند از:

  • آنتی کولینرژیک ها یا داروهایی که محرک عرق بدن را مسدود می کنند.

  • تزریق بوتاکس برای مسدود کردن سیگنال های عصبی که باعث تعریق می شوند. 

  • داروهای ضد تعریق تجویزی

  • جراحی (معمولا سمپاتکتومی آندوسکوپی قفسه سینه [ETS])

یک مطالعه منتشر شده در آکادمی پوست آمریکا نشان داد که هیپرهیدروزیس اولیه خطر عفونت های باکتریایی و قارچی روی پوست را افزایش می دهد. بنابراین، اگر تعریقِ شما بیش از حد به نظر می رسد، برای کنترل مجدد و جلوگیری از عفونت های احتمالی به پزشک مراجعه کنید.

در اینجا نحوه تشخیص علائم هایپرهیدروزیس یا تعریق شما در محدوده طبیعی و غیر طبیعی آمده است.

پس در این موارد بررسی میکنیم که کدام نوع عرق کردن طبیعی و کدام نوع غیر طبیعی میباشد. 

 

اگر زیر بغلِ شما به ندرت خشک میباشد و لباس های شما از خیس شدن توسط عرق در امان نیستند.

 

تعریق بیش از حد زیر بغل را هیپرهیدروزیسِ زیربغل می گویند. یکی از سرنخ هایی که نشان می دهد شما دچار این عرق کردن زیر بغل هستید، نحوه لباس پوشیدن شماست. اگر نمی‌خواهید تیشرت هایی با رنگ روشن بپوشید، زیرا می‌ترسید که لکه‌های ناشی از تعریق زیر بغلتان خیلی واضح باشد، یا از پارچه‌های ظریف مانند ابریشم اجتناب می‌کنید، زیرا می‌ترسید که خراب شوند، احتمالاً با تعریق بیش از حد زیر بغل دست و پنجه نرم می کنید. مردانِ مبتلا به هایپرهیدروزیسِ زیر بغل، احتمالا کت و شلوار خود را حتی زمانی که هوا گرم است بپوشند، زیرا می ترسند مردم لکه های پیراهن را در اطراف زیر بغل عرق کرده ی خود ببینند.

پس در نتیجه در جریان باشید این نوع عرق کردن کاملا غیر طبیعی میباشد.

 

اسپری زدن زدن زیر بغل

 

اگر محصولات بهداشتیِ ضد تعریق به اندازه کافی برای جلوگیری از عرق زیر بغلِ شما عمل نمی کنند.

 

از پزشک خود بپرسید که چرا اینقدر راحت عرق می کنید. پاسخ های خوبی به شما خواهد داد. اگر در زیر بغل‌هایتان دچار تعریق بیش از حد می‌شوید، محصولات بهداشتی ضد عرق معمولی و بدون نسخه برای شما کارایی ندارند حتی مهم نیست که هر چند وقت یک‌بار از آنها استفاده می‌کنید.

البته ضد تعریق‌هایی که غلظت بالایی دارند و به غدد عرق متصل می‌شود و در نتیجه آن را مسدود می‌کند، ممکن از تا حدودی جوابدهی داشته باشند اما گاهی اوقات حتی این هم کافی نیست. برای جلوگیری از تعریق زیر بغل، از پزشک خود برای یک ضد تعریق قوی بخواهید.

Jacob DeLaRosa، MD، رئیس بخش جراحی قلب و عروق در مرکز پزشکی Portneuf دانشگاه ایالتی آیداهو در پوکاتلو، خاطرنشان می کند برخی از افرادی که بیش از حد عرق می کنند با داروهای ضد تعریق تجویزی موفق به درمان می شوند، اما گاهی اوقات درمان بیشتری لازم است. 

پس در نتیجه اگر بدن شما به محصولات ضدتعریق واکنشی نشان نمیدهد و همچنان عرق میکنید این طبیعی نیست.

 

اگر همیشه بابت عرقِ زیر بغل خود نگران و خجالت زده هستید و فکر شما همیشه مشغول آن است. 

 

هنگامی که زیر بغل هایپرهیدروزیس دارید، خیلی اوقات فکر کردن به چیز دیگری دشوار است. شما نگران هستید که دیگران متوجه شوند که پیراهن شما همیشه خیس است. ممکن است خودآگاه و یا ناخودآگاه شروع به کناره گیری کنید و از تماس فیزیکی با افراد دیگر اجتناب کنید. حتی ممکن است تمایلی به رقصیدن در مهمانی ها یا ورزش کردن در باشگاه نداشته باشید از ترس اینکه عرق زیر بغل شما بدتر شود.

پس در نتیجه اگر شما این حالت ها را در خود دارید، شما بیش از حد عرق میکنید که دارای مشغله ذهنی همیشگی هستید، پس حتما باید به دنبال راه درمان باشید و قبل از هر چیزی به پزشک مراجعه کنید.

 

اگر دست های شما بیش از حد عرق میکند. 

 

چارلز گریف، دکتر، متخصص پوست و مدیر پزشکی پوست می گوید: افراد مبتلا به  هایپرهیدروزیس زیر بغل نیز احتمالاً از سایر قسمت های بدن مانند دست ها، پاها و کشاله ران خود مناطقی که غدد عرق در آنها بسیار متمرکز است عرق می کنند. دکتر Depot Med Spa در فلوریدا، میگوید: عرق کردن بیش از حد کف دست ها به عنوان هایپرهیدروزیسِ کف دست شناخته می شود. هنگامی که شما به این عارضه مبتلا هستید، ممکن است در گرفتن خودکار یا مداد و نوشتن، رانندگی با ماشین یا استفاده از صفحه کلید کامپیوتر مشکل داشته باشید، همه اینها به این دلیل است که دستان شما لیز هستند.

 

اگر پاهای شما بیش از حد عرق میکند. 

 

برخی از افراد مبتلا به تعریق بیش از حدِ زیر بغل نیز دچار هیپرهیدروزیس کف پا نیز هستند که عبارت است از تعریق بیش از حد کف پا. هنگامی که پاهای شما بیش از حد عرق می کند، جوراب ها و کفش هایتان خیس می شوند و این احساس را در شما ایجاد می کند که انگار در یک گودال پر از آب پا گذاشته اید. ممکن است از درآوردن کفش‌ها و جوراب‌های خود در مکان‌های عمومی، مانند رختکن در باشگاه یا فروشگاه کفش، خجالت بکشید، زیرا پای شما به دلیل عرق کردن زیاد بوی نامتعارف و بدی میدهد. 

یا ممکن است شما صندل‌ها را از فهرست کمد لباس‌هایتان حذف کرده باشید، زیرا پاهایتان خیلی لغزنده است و با صندل نمیتوانید راه بروید همه این های علائم تعریق بیش از حد است.

 

عرق بیش از حد بدن هیچ ارتباطی به بهداشت ندارد.

 

دکتر دلاروزا می گوید که هیپرهیدروزیسِ زیر بغل یا همان عرق کردنِ بیش از حد ربطی به بهداشت ندارد. با این وجود، افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس، به ویژه عرق زیر بغل، متوجه می شوند که بلافاصله پس از پوشیدن پیراهن، آن را خیس می کنند، بنابراین مدام دوش می گیرند و چندین بار در روز لباس های خود را عوض می کنند. این ممکن است بدن شما را به طور موقت خشک نگه دارد، اما زمانی که به هایپرهیدروزیس مبتلا هستید، دوش گرفتن مکرر، حتی با صابون های قوی و مواد شوینده مختلف، مشکل را متوقف و حل نمی کند. هر چند که رعایت بهداشت برای جلوگیری از عرق کردن بیش از حد بی تاثیر نیست، برای مثال اصلاح زیر بغل میتواند از میزان عرق کردن آن بکاهد مراکز درمانی لیزر موهای زائد که خرید لیزر تیتانیوم را از کارمانیاطب انجام داده اند میتوانند به شما در این زمینه کمک کنند. دکتر دلاروزا می‌گوید صحبت با پزشک یا متخصص پوست در مورد درمان هیپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد می‌تواند حتما مفید باشد. پس قبل از انجام هر اقدامی با پزشک مشورت کنید.

 

آیا به خاطر عرق بیش از حد به پزشک مراجعه کنم؟ 

 

دکتر دلاروزا می‌گوید تعریق بیش از حد خطرناک یا تهدیدکننده زندگی نیست، اما اگر باعث کناره‌گیری و اختلال در فعالیت‌های روزانه‌تان شود، زندگی را محدود می‌کند. اگر هر یک از این علائم هیپرهیدروزیس را تجربه کردید، مانند عرق کردن زیر بغل، خیس شدن دست ها، یا کفش های پر از آب، با پزشک خود صحبت کنید. می توانید با مدیریت پزشکی، از جمله داروهای ضد تعریق، تزریق سم بوتولینوم نوع A و سایر روش ها شروع کنید. در شدیدترین شرایط، راه حل های دائمی تر، مانند جراحی ، ممکن است به شما کمک کند.

 


 

گردآوری و ترجمه: سایت کارمانیا طب وارد کننده دستگاه های پزشکی و زیبایی در ایران

کپی با ذکر منبع بلامانع است.

 


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *