علت سیاه شدن جای زخم چیست و چگونه از شر آن رها شویم؟

سیاهی جای زخم

آیا تا به حال جای زخم سیاه داشته اید؟ دلایل ایجاد لکه های تیره بر اثر زخم چیست؟ چرا جای زخم سیاه می شود؟ چه زمانی جای زخم خوب می شود؟
هنگامی که پوست در اثر خراش یا بریدگی آسیب می بیند، بدن سعی می کند این شکاف را در سریع ترین زمان ممکن پر کند. هر چه زخم بزرگتر و عمیقتر باشد، سلول های طبیعی پوست مدت بیشتری طول می کشد تا فضا را پر کنند. به همین دلیل برای جلوگیری از مشکلاتی مانند خونریزی یا ورود عوامل بیماری‌زا به بدن، بافت اسکار ایجاد می‌شود تا زخم را در سریع‌ترین زمان ممکن پر کند و پس از پر شدن جای خالی، به مرور زمان دوباره زنده می‌شود.
ممکن است فکر کنید که یک جای زخم یا به اصطلاح بافت اسکار شبیه بافت لکه دار و ناخوشایند است. اما اگر از نقطه نظر یک راه حل بیولوژیکی به آن نگاه کنید، این یک راه بسیار هوشمندانه برای درمان زخم هایی است که مستعد عفونت و آلودگی توسط باکتری ها و ویروس ها هستند.
یکی از مشکلات اسکار این است که در بیشتر موارد رنگ آن تیره و تیره تر می شود. در این مقاله از سایت کارمانیا طب ما می خواهیم با هم علل لکه های تیره را بررسی کنیم و بهترین راه حل ها را برای پیشگیری و رفع آنها نشان دهیم. با کارمانیا طب نمایندگی دستگاه لیزر تیتانیوم همراه باشید.

 

چه موضوعی باعث تغییر رنگ بافت اسکار یا همان جای زخم می شود؟

 

اگرچه بافت اسکار مشابه بافت طبیعی بدن نیست، اما برای اکثر افراد این موضوع نگران کننده نیست. با این حال، افرادی هستند که از وضعیت غیر طبیعی پوست خود راضی نیستند. به خصوص اگر این ناهمگونی در پوست صورت رخ دهد.
از آنجایی که بافت اسکار مشابه بافت طبیعی پوست نیست، متفاوت به نظر رسیدن آن کاملا طبیعی است. نگاهی گذرا به پوست در سراسر بدن نشان می دهد که به جز برخی از مناطق حساس، رنگ بیشتر یکنواخت است.
بافت اسکار رنگ های مختلفی دارد. بسته به محل ایجاد زخم و مراحلی که برای بهبودی انجام داده است، رنگ آن متفاوت خواهد بود.
زمانی که آسیب به تازگی رخ داده است و بافت اسکار یا همان جای زخم مدت زیادی طول نمی کشد تا تشکیل شود. بافت بنفش یا قرمز خواهد بود. این رنگ به مرور زمان محو خواهد شد. اما هنوز به روشنی و سازگاری رنگ پوست طبیعی نیست. در بیشتر موارد اگر عمق زخم خیلی عمیق نباشد پس از مدتی پس از درمان بافت اسکار تقریباً به رنگ پوست طبیعی می شود.
هنگامی که بافت های زخم یا همان اسکار تیره یا سیاه شده اند به دلیل تولید ملانین، به آن اسکارهای هیپرپیگمانته می گویند. برخی از انواع اسکارها مانند اسکارهای کلوئیدی نیز می توانند تیره تر از پوست طبیعی بدن باشند. خوبی اسکارهای تیره این است که درمان آنها راحت تر از اسکارهای خالکوبی است.

دلایل زیادی برای سیاه شدن زخم وجود دارد. مثلا، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید در طول درمان. بافت احتمالا رنگدانه بیشتری پیدا می کند.

علاوه بر این، مواردی مانند ژنتیک پوست، بهبود ضعیف، التهاب ناشی از عفونت و نحوه بهبود زخم نیز بر تیره شدن زخم تأثیر می‌گذارد. برای مثال، افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، جای زخم‌های تیره‌تری خواهند داشت.

 

سیاه شدن جای زخم
سیاه شدن جای زخم

 

جای زخم سیاه چقدر طبیعی است؟

 

وقتی از جای زخم صحبت می کنیم، باید بدانیم تاریکی چقدر طبیعی و چقدر غیر طبیعی است؟ برخی افراد فکر می کنند که به هر نقطه تیره روی پوست، اسکار می گویند. برخی دیگر حتی تغییر رنگ جزئی در اسکار را غیر طبیعی می دانند و آن را اسکار سیاه می نامند.
بر اساس تعریف فنی، یک اسکار ممکن است یک یا دو (یا در برخی موارد چندین) تیره تر از رنگ پوست به نظر برسد که کاملا طبیعی است. افرادی که پوست روشن دارند معمولاً علائم قرمز یا فندقی دارند. برعکس، افرادی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر از دیگران در معرض لک‌های تیره هستند.

 

عوامل مهم مرتبط با تیره شدن جای زخم

 

اسکارهای جدیدی که روی پوست بدن ایجاد می شوند در برابر نور خورشید آسیب پذیر هستند. هنگامی که نور خورشید این زخم ها را روشن می کند، ملانین موجود در اسکار به نور فرابنفش واکنش نشان می دهد و تیره تر می شود. حتی نور غیرمستقیم خورشید می تواند این اسکارها را تیره تر کند.

از سوی دیگر، آکنه های پوستی بیشتر از سایر بیماری های پوستی مستعد ابتلا تیرگی جای زخم ها هستند. همچنین اسکارهای ناشی از سوختگی ها و آفتاب سوختگی های شدید احتمال تیره شدن بیشتری دارند.

توجه داشته باشید که لکه های هر قسمت از بدن ممکن است سیاه و تیره شوند.

 

راهکارهای جلوگیری از تیره شدن جای زخم ها

 

بهترین راه حل این است که اجازه دهید زخم خود به خود با گذشت زمان بهبود یابد. اگر به طور مکرر زخم را بشویید یا مدام آن را با یک پارچه خشک بمالید، احتمالاً بافت اسکار سیاه رنگ جایگزین آن می شود.

می توانید با استفاده از یک رژیم درمانی معمولی به بهبود زخم کمک کنید و پس از بهبودی کامل، مدتی از روز را به ماساژ پوست اختصاص دهید.

همچنین، استفاده از کرم های پوستی فرموله شده برای درمان پوست می تواند از تیره شدن پوست شما جلوگیری کند.

به یاد داشته باشید که گاهی حتی با تمام اقدامات لازم در دوران نقاهت، بافت اسکار تیره و سیاه می شود و هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید. اما این بدان معنا نیست که اقدامات شما بیهوده بوده و هیچ تأثیری نداشته است. برای راه حل بهتر بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید و از او بخواهید بهترین درمان ممکن را پیشنهاد دهد.

 

درمان سیاهی جای زخم
درمان سیاهی جای زخم

 

درمان تیرگی و سیاهی جای زخم

 

همانطور که در قسمت قبل گفتیم، گاهی اوقات حتی اگر تمام شرایط وجود داشته باشد، نمی توان از تیره شدن جای زخم جلوگیری کرد. خبر خوب این است که استراتژی هایی وجود دارد که می توانید برای خلاص شدن از شر جوش های سر سیاه به مرور زمان و داشتن پوستی صاف و یکدست استفاده کنید.

برخی از مهم ترین راهکارها برای درمان لکه های تیره پوستی پس از زخم عبارتند از:

  • لایه برداری شیمیایی
  • میکرودرم ابریژن
  • کرم های دارویی
  • لیزر درمانی
  • درمپلنینگ
  • کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده
  • میکرونیدلینگ
  • درمپلنینگ
  • زمان!

اگر دچار تیرگی پوست شدید به هیچ عنوان دچار استرس و حالت بد نشوید زیرا استرس تاثیرات منفی زیادی برا روی پوست و مو خواهد داشت که در سایت کارمانیا طب قبلا در مورد تاثیر استرس بر ریزش مو نیز صحبت کرده ایم.

 

درمان های مفید خانگی برای جای زخم سیاه

 

همانطور که جای زخم افراد با هم فرق دارد، نظر و سلیقه آنها یکی است! برخی از افراد ترجیح می دهند به جای مراجعه به کلینیک و استفاده از درمان های وقت گیر، داروهای خانگی کم خطرتر را امتحان کنند.

اگر می خواهید از داروهای خانگی برای لکه های سیاه جای زخم استفاده کنید، می توانید از مواد زیر استفاده کنید:

  • آب لیمو طبیعی
  • کرم با ویتامین E
  • روغن زیتون طبیعی
  • روغن گل رز
  • ماساژ پوست
  • خمیر بکینگ پودر
  • عصاره گیاه آلوئه ورا
  • کره کاکائو
  • روغن اسطخدوس
  • روغن خردل

 

جمع بندی

 

اسکار بافتی است که برای تسریع بهبود زخم ایجاد می شود. این بافت در مقایسه با پوست طبیعی بدن ظاهری متفاوت و ناهمگون دارد و رنگ آن نیز متفاوت است. تیرگی جای زخم می تواند به دلیل مشکل ترمیم زخم، عفونت، رنگ پوست تیره و قرار گرفتن جای زخم در معرض نور خورشید باشد.
بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل این است که اجازه دهید زخم خود به خود خوب شود. همچنین بهتر است در زمانی که زخم در حال بهبود است از ضدآفتاب استفاده کنید تا از تغییر رنگ آن در آفتاب جلوگیری شود.
راه حل های خانگی و بالینی زیادی برای درمان لکه های تیره وجود دارد که می تواند به شما کمک کند به مرور زمان از شر لکه های تیره خلاص شوید.
اگر سوال یا نظری در مورد تیرگی اسکار دارید می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید.

این مقاله به تایید تیم پزشکی شرکت کارمانیا طب رسیده است و دارای منبع علمی و مستند میباشد که میتوانید با خیال راحت از مطالب این مقاله استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *