10 ماده ای که از پیری جلوگیری میکنند

اکثر آدم های روی کره زمین پیری را دوست ندارند مخصوصا پیری زودرس، ما در این مقاله 10 ماده موثر برای جوانی و جلوگیری از پیری به شما معرفی کردیم همراه کارمانیا طب باشید. 

پس از این به بعد هنگام بررسی و خرید محصول، به دنبال این مواد باشید که تحقیقات علمی و متخصصان پوست پیشنهاد می کنند می توانند سلامت و ظاهر پوست شما را بهبود بخشند.مطمئنا شما می خواهید درخشش جوانی خود را حفظ کنید و مایلید زمان و هزینه خود را صرف کنید تا علائم پیری زودرس روی پوست خود را به تاخیر بیندازید.

Joshua Zeichner، MD ، مدیر تحقیقات آرایشی و بهداشتی و بالینی در دانشگاه می گوید، با وجود این همه محصولات موجود در بازار، تشخیص اینکه کدام یک از آنها تأثیر پیری و چین و چروک را بر روی صورت شما را کاهش می دهند دشوار است. بخش پوست در بیمارستان Mount Sinai در شهر نیویورک، توضیح می دهد که برخی از مواد مانند  رتینول  و ضد آفتاب، فواید ثابت شده ای دارند. با این حال، این موارد تنها مواردی نیستند که باید هنگام  مراقبت از پوست از آنها استفاده کنید.

دکتر Zeichner و دیگر متخصصان پوست توصیه می کنند از موارد زیر استفاده کنید تا به پوست شما کمک کند تا سال های آینده کشیده و صاف و بدون چروک و درخشان و به نظر برسد. 

 

1- ویتامین B برای سلامت پوست، مو و ناخن

 

ویتامین ب برای جلوگیری از پیری

 

ویتامین های ضروری به اشکال و ترکیبات متعدد در محصولات مراقبت از پوست ظاهر می شوند. با این حال عملکرد تمام مشتقات ویتامین B  یکسان است. در واقع ویتامین ب به جاهایی از بدن که مسئول داشتن پوستی سفت و بدون چروک است سوخت رسانی میکند.

جوئل شلسینگر، متخصص پوست در اوماها، نبراسکا، می گوید: ویتامین B و تمام مشتقات آن برای سلامت پوست، مو و ناخن ضروری هستند.

دکتر شلسینگر می‌گوید ویتامین‌های B  به صورت موضعی در بعضی مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌شوند که این موضوع می‌توانند به ویژه قوی و پربازده باشد. هنگامی که این ویتامین ها جزو مواد تشکیل دهنده مراقبت از پوست شما باشند، سلول های آسیب دیده با سرعت بیشتری بهبود یافته و بازسازی می شوند.

 

2- کوآنزیم Q10 برای محافظت از کلاژن

 

جلوگیری از پیری

 

کوآنزیم Q10  (ویتامین Q) یک  آنتی اکسیدان قوی  است که می تواند به ساخت زیرسازی لازم برای پوستی جوان تر کمک کند، دکتر جسیکا وو، استادیار بالینی پوست در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس، توضیح می دهد: کوآنزیم Q10 به محافظت از بافت الاستیک و کلاژنی که پوست شما را شکل می دهد ، کمک می کند.

طبق گفته  موسسه لینوس پاولینگ در دانشگاه ایالتی اورگان، با بالا رفتن سن، سطح کوآنزیم طبیعی Q10 کاهش می‌یابد که ممکن است توانایی پوست برای جوان‌سازی و محافظت از خود را در برابر آسیب کاهش دهد. برای افزایش سطح کوآنزیم، بسیاری دریافتند که مصرف مکمل های غذایی علاوه بر استفاده از کرم های موضعی نتایج مطلوبی را به همراه دارد. یک مطالعه تصادفی نشان داد که مصرف مکمل CoQ10، روزانه به مدت 12 هفته ظاهر چین و چروک ها را بهبود می بخشد و منجر به صافی پوست می شود، طبق تحقیقات BioFactors میتوان نتیجه گرفت که استفاده موضعی CoQ10 به طور موثری رادیکال های آزاد روی پوست را که باعث پیری میشوند را کاهش می دهد.

 

3- مس برای جلوگیری از افتادگی و برطرف کردن چین و چروک

 

مس برای جلوگیری از پیری

 

در مقاله ای که در آگوست 2014 در Current Chemical Biology منتشر شد، اشاره می شود که مسی که ما در مورد آن صحبت می کنیم به مقدار کمی در سلول های پوست یافت می شود، جایی که پروتئین ها را به یکدیگر متصل می کند.  عنصر ضد پیری که برای تشکیل کلاژن ضروری است، که پوست را برای جلوگیری از افتادگی و پر کردن چین و چروک کمک می کند. مطالعات بالینی نشان داده‌اند که مس به پاکسازی و تجدید کلاژن شکسته کمک می‌کند و آن را به یک ماده عالی برای کسانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند ظاهر پوست آسیب دیده از نور خورشید را بهبود ببخشند. به طور کلی خوابیدن روی روبالشی های مسی به مدت یک یا دو ماه به کاهش عمق خطوط پوست صورت کمک میکند. دکتر وو توضیح می دهد: “مس غیر تحریک کننده است، بنابراین جایگزین خوبی برای کسانی است که پوست حساسی دارند و ممکن است نتوانند رتینوئیدها را تحمل کنند.”

 

4- چای سبز برای احیای پوست و جلوگیری از پیری

 

چای سبز برای جلوگیری از پیری

 

ممکن است برای آرامش یک فنجان چای سبز گرم بنوشید، اما این گیاه باستانی که مانند چای سیاه دم می‌شود مملو از مواد مغذی است که پوست شما را شارژ می‌کند. یک بررسی فوریه 2019 در Nutrients نشان می دهد . خواص محرک چای سبز نیز میتواند از پیری پوست جلوگیری کند. دکتر شلسینگر می‌گوید: «چای سبز تأثیر فوق‌العاده‌ای بر سیاهی دور چشم دارد، که به ویژه هنگامی که با کافئین موجود در کرم دور چشم ترکیب می‌شود، تاثیر آن بسیار قابل توجه است. با توجه به بررسی مواد مغذی که ذکر شد، با استفاده از کرم ها یا سرم های حاوی چای سبز پوست جوانی داشته باشید و همچنین برای مزایای سلامتی بیشتر از دم کرده آن بنوشید.

 

5- پپتیدها برای تحریک تولید کلاژن و جلوگیری از پیری

 

پپتید برای ساخت کلاژن

 

به دلیل نتایج امیدوارکننده تحقیقات بالینی، مانند مطالعه‌ای که در دسامبر 2018 در مجله بین‌المللی تحقیقات و درمان پپتید منتشر شد، پپتیدها به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به مواد تشکیل دهنده مراقبت از پوست برا جلوگیری از پیری هستند. مؤسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی اشاره می کند که پپتیدها زنجیره های کوتاهی از اسیدهای آمینه، بلوک های سازنده ی پروتئین ها هستند. دکتر زایشنر توضیح می دهد که اکثر کرم های پپتیدی موضعی برای تحریک کلاژن ها برای بهبود چین و چروک ها طراحی شده اند. اما همه کرم‌های پپتیدی یکسان ساخته نمی‌شوند، بنابراین تنها محصولاتی که آزمایش‌های بالینی را پشت سر گذاشته‌اند را خریداری کنید.

 

6- رتینوئیدها و رتینول ها برای سرعت بخشیدن به گردش سلولی

 

رتینول برای جلوگیری از پیری

 

رتینول های بدون نسخه و رتینوئیدهای تجویزی  مانند  Retin-A  از مشتقات ویتامین A هستند.  دکتر وو می‌گوید: رتینوئیدها و رتینول‌ها چرخش سلولی و تولید کلاژن را تسریع و تحریک می‌کنند تا پوست صاف‌تر و جوان‌تر به نظر برسد. در بررسی در آگوست 2019 در کلینیک های جراحی پلاستیک صورت آمریکا ، رتینوئیدها علاوه بر پر کردن چین و چروک ها و خطوط ریز، با تغییر رنگ مقابله کرده و لک ها و کک و مک های کوچک را روشن می کنند و همچنین بافت پوست را بهبود می بخشند . وو اضافه می کند که هیچ ماده موضعی دیگری به اندازه رتینوئیدها توسط جامعه پزشکی به عنوان پادزهر پیری، آزمایش و اثبات نشده است. اما انتظار نداشته باشید که یک شبه نتایج حاصل شود. چند هفته یا حتی ماه ها طول می کشد تا اثر کند. پس بنابراین باید در مدت زمان طولانی استفاده شود. طبق مطالعه‌ای که در اکتبر 2020 در Cosmetics منتشر شد و طبق آکادمی پوست آمریکا (AAD) رتینول ها و رتینوئدها می‌توانند شما را نسبت به خورشید حساس‌تر کنند. آنها را در حد اعتدال روی پوست خود بمالید.

 

7- ویتامین E برای رفع آسیب و جوانسازی پوست

 

ویتامین ای برای جلوگیری از پیری

 

ویتامین E  در محافظت در برابر آسیب های پوستی که ممکن است منجر به خطوط ریز و چین و چروک شود، پسیار موثر است. چرا؟ مؤسسه لینوس پاولینگ خاطرنشان می کند که این ویتامین رادیکال های آزاد آسیب زننده سلولی را که توسط عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید تحریک می شوند، خنثی می کند. دکتر شلسینگر می گوید : ویتامین E یک آنتی اکسیدان عالی است که باید در کرم های جوان کننده پوست به دنبال آن باشید و همچنین می تواند با تقویت سد پوستی به بهبود زخم کمک کند. به همین دلیل است که روغن خالص ویتامین E همچنان یک مرهم محبوب و ارزان برای پوست های ترک خورده و زخم های ناشی از بریدگی، سوختگی و جراحی است. استفاده موضعی از هر دو ویتامین C و E با هم بیشترین فواید را دارد، زیرا این دو ویتامین آنتی اکسیدانی برای حفظ و ساخت کلاژن هستند. (منبع: مجله آکادمی پوست آمریکا)

 

8- SPF برای جلوگیری از سرطان پوست و بهبود ظاهر شما و برای پیر نشدن

 

spf برای جلوگیری از پیری

 

دکتر زیچنر می گوید، نه تنها ضد آفتاب با طیف وسیع   SPF حداقل 30 می تواند به پیشگیری از سرطان پوست کمک کند ، بلکه نشان داده شده است که ظاهر صورت را حتی اگر به تنهایی استفاده شود، بهبود می بخشد. در  مطالعه‌ای که در دسامبر 2016 در مجله Dermatologic Surgery منتشر شد ، استفاده از ضد آفتاب به تنهایی روی صورت به مدت یک سال منجر به بهبود اقدامات زیبایی مانند رنگ پوست، بافت و چین و چروک شد.

 

9- ویتامین C برای خنثی کردن آسیب و روشن کردن لکه های تیره

 

ویتامین سی برای جلوگیری از پیری

 

دکتر زایشنر توضیح می دهد که ویتامین C  یک آنتی اکسیدان است که آسیب رادیکال های آزاد را خنثی می کند و به تکمیل اثر ضد آفتاب شما کمک می کند. او می‌گوید: «صبح ها لایه‌ای ویتامین C در زیر ضدآفتاب بیمارانم می‌گذارم. وی اضافه می کند که ویتامین C با تولید رنگدانه های غیر طبیعی تداخل می کند و به روشن شدن لکه های تیره کمک می کند. علاوه بر این، محصولات بسته بندی شده با C از فیبرهای کلاژن محافظت می کنند و از آسیب به ساختارهای حمایتی پوست شما جلوگیری می کنند، بررسی منتشر شده در مجله بالینی و زیبایی پوست در جولای 2017 نشان میدهد: نکته ای که باید هنگام خرید ویتامین C موضعی به خاطر بسپارید، این است که این یک ماده ناپایدار است که اگر به درستی فرموله نشود، به سرعت قدرت خود را از دست می دهد. به گفته شرکت مراقبت از پوست ویشی، ویتامین سی اگر در معرض دمای بالا قرار گیرد، ممکن است اکسید شود و آن را بی اثر کند . پس حتماً یک محصول ویتامین C را از شرکتی خریداری کنید که آزمایش های بالینی روی محصولات خود انجام می دهد و حتماً محصول خود را در منطقه ای با دمای کنترل شده نگهداری کنید. همانطور برخی از مردم دوست دارند برای نگهداری محصولات مراقبت از پوست خود، یخچال های کوچک بخرند.

مؤسسه ملی بهداشت خاطرنشان می کند که همراه با استفاده از سرم ویتامین C ، غذاهای غنی از C (مانند توت فرنگی و فلفل دلمه ای) را نیز مصرف کنید، زیرا مصرف این ویتامین همچنین به بدن شما کمک می کند تا کلاژن جدید ایجاد کند.

 

10- هیدروکسی اسیدها برای لایه برداری سلول های مرده و مبارزه با چین و چروک

 

هیدروکسی اسید برای جلوگیزی از پیری

 

به گفته AAD ، اسیدهای هیدروکسی مانند اسید گلیکولیک به لایه برداری سلول های مرده از سطح پوست کمک می کند . Zeichner توضیح می دهد: ” نشان داده شده است که آنها کلاژن را تحریک می کنند و ظاهر خطوط و چین و چروک ها را بهبود می بخشند.” اسیدهای هیدروکسی دارای قدرت‌های متفاوتی هستند و می‌توانند در لایه‌بردارها، سرم‌ها و کرم‌ها یافت شوند، بنابراین مهم است که با یک متخصص پوست تایید شده مشورت کنید تا بفهمید کدام یک برای شما مناسب است.

در آخر هم یک ویدئو زبان اصلی از کاربران شبکه های اجتماعی که از مراقبت های پوستی خود گذاشته اند، برای شما گذاشتیم امیدوارم دوست داشته باشید. 

 

 

اگر این مقاله را دوست داشتید و استفاده کردید حتما مقاله جدیدترین راهکار مراقبت های پوستی را نیز بخوانید.

 

منابع : تمامی منابع و پزشکان نامبرده شده در مقاله، لینک داده شده به صفحات مرجع.

گردآوری و بازنویسی و ترجمه: سایت کارمانیا طب وارد کننده دستگاه های زیبایی

1 دیدگاه برای “10 ماده ای که از پیری جلوگیری میکنند

  1. اشتراک‌ها: 8 راه جدید برای جلوگیری از پیر شدن پوست - راز جوانی پوست - کارمانیا طب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *