نکات مهم مراقبت از پوست در دوران یائسگی

یائسگی

سلامت پوست در هر دوره ای و سنی برای آقایان و خانم ها مهم است که مراقبت از سلامت پوست در خانم ها بیشتر مهم تلقی میشود. تیم تولید محتوای سایت کارمانیا طب وارد کننده دستگاه لیزر تیتانیوم در این مقاله سعی دارد به شما آموزش دهد هنگام نزدیک شدن به یائسگی چگونه از پوست خود مراقبت کنید. 

ممکن است هنگام یائسگی برای برخی از علائم آماده باشید. مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، بی خوابی ، افزایش وزن و تحریک پذیری. حتی پوست شما نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد. این به این دلیل است که درم یا ضخیم ترین لایه پوست شما به تغییرات هورمونی که با یائسگی همراه است حساس است.

به گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان ، میانگین سن یائسگی 51 سال است. دکتر لزلی مزرو، MD، پزشک داخلی دارای گواهی هیئت مدیره، پزشک دارای گواهی انجمن یائسگی آمریکای شمالی می گوید: یک دوره زمانی قبل از یائسگی به نام پری یائسگی وجود دارد که در اواخر 30 یا 40 سالگی زنان شروع می شود. این یک بازه زمانی است که سیکل‌ها و تخمک‌گذاری زنان کمتر منظم می‌شود. یک راه خوب برای تشخیص این موضوع این است که تخمدان‌ها در دوران بازنشستگی وارد و خارج می‌شوند. او توضیح می‌دهد.

علت این امر نوسانات هورمونی است. در طول برخی از چرخه ها، استروژن بالا خواهد بود. در برخی دیگر، هورمون پایین خواهد بود. سطح هورمون پروژسترون نیز در نوسان است. دکتر Meserve می گوید: “در سال های پیش از یائسگی فراز و نشیب های زیادی وجود دارد.” وقتی یائسگی را پشت سر می گذارید، استروژن به صفر می رسد. او می گوید: در برخی موارد، استروژن و پروژسترون هر دو غیرقابل تشخیص هستند.

همانطور که مشخص است، این تغییرات روی پوست شما نیز تاثیر می گذارد. دکتر لورن فاین، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در جراحی زیبایی و پوست شیکاگو می گوید : گیرنده های استروژن در پوست در تولید سبوم نقش دارند، که پوست را روان نگه می دارد و باعث تولید کلاژن طبیعی می شود. کاهش استروژن همچنین منجر به کاهش ضخامت پوست می شود، بنابراین ممکن است شاهد افتادگی و کاهش حجم بیشتری باشید. و این هورمون برای حفظ الاستین پوست حیاتی است. او می گوید، ممکن است متوجه شوید که پوست جهش خود را از دست می دهد و شروع به افتادگی می کند.

در این مدت، تستسترون نیز کاهش می یابد و فعالیت غدد چربی را کاهش می دهد، بنابراین ممکن است کمتر متوجه آکنه شوید. دکتر شیلپی خترپال، پزشک متخصص پوست در کلینیک کلیولند ، می‌گوید: مطمئناً این خوش‌بختی است، اما با کاهش یک یا دو درصدی استروژن و تستسترون، خشکی ناشی از آن باعث می‌شود چین و چروک‌ها برجسته‌تر به نظر برسند . طبق مطالعه‌ای که در آگوست 2019 در مجله آمریکایی منتشر شد ، این تغییرات در پوست شما به آرامی در طول زمان اتفاق می‌افتد، اگرچه شواهدی وجود دارد که پس از یائسگی، پوست و ساختار صورت دچار تغییرات سریع‌تری از جمله لب‌های نازک‌تر، چین‌وچروک‌های عمیق‌تر و افتادگی خط فک می‌شوند.

این فرآیند می تواند دانستن اینکه چه زمانی و چگونه روال مراقبت از پوست خود را تغییر دهید، سخت می کند. در اینجا چهار مرحله برای حفظ سلامت و ظاهر پوست در این مرحله از زندگی آورده شده است:

 

برای مراقبت از پوست در دوران یائسگی آبرسانی به پوست را جدی بگیرید. 

 

از آنجایی که خشکی پوست یکی از شایع ترین مشکلات در این زمان است، بهتر است به محصولات مرطوب کننده بیشتری روی بیاورید. دکتر فاین می‌گوید، این بدان معناست که از پاک‌کننده‌های کرمی استفاده کنید (از فوم و ژل یا موادی با مواد فعال مانند آلفا هیدروکسی اسیدها که می‌توانند خشک‌کننده باشند، خودداری کنید)

کرم های مرطوب کننده بسیار مرغوبی در داروخانه ها وجود دارند که برای آبرسانی به پوست مناسب هستند. در دوران یائسگی و بالا رفتن سن، افراد رسیدگی و آبرسانی به پوست را جدی نمیگیرند و این باعث میشود که پوست دچار آسیب شود. 

در دوران یائسگی نوشیدن آب را جدی بگیرید، مصرف مایعات همیشه باعث میشود پوستی شاداب و همیشه جوان داشته باشید. 

 

با رتینوئیدها با چین و چروک مبارزه کنید.

 

رتینوئیدها قسمت دیگری است که شایسته توجه شماست. این مشتقات ویتامین A ، که می توانید آنها را از طریق نسخه پزشک پوست یا بدون نسخه دریافت کنید، گردش سلولی را تقویت می‌کند که مناسب برای نشان دادن لایه‌ای تازه و روشن‌تر از پوست و افزایش ضخامت پوست است. ما می دانیم که در دوران یائسگی ضخامت واقعی پوست در حال کاهش است. رتینوئیدها هدفمندترین دارویی است که ما داریم. واقعیت بی رحمانه این است که رتینوئیدها  مناسب برای مشکلاتی هستند خشکی را تشدید می کند. شما می توانید با استفاده از یک یا دو بار در هفته یک یا دو بار به اندازه یک نخود روی پوست با این مشکل مقابله کنید و با افزایش تحمل پوست، دفعات آن را افزایش دهید.(هر مرحله افزایش در فرکانس ممکن است هفته ها تا ماه ها طول بکشد.)

پیشنهاد میشود، اگر متوجه شدید که رتینوئیدها و رتینول ها با پوست شما سازگار نیستند، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی پپتیدها هستند، پروتئین هایی که باعث تولید کلاژن می شوند. 

 

متعهد به محافظت از پوست خود با یک روال ایمن در برابر آفتاب شوید.

 

 


2 دیدگاه برای “نکات مهم مراقبت از پوست در دوران یائسگی

  1. رضا حسینی گفته:

    واقعا ممنونم ازتون که امکان استفاده از تحقیقات روز دنیا با منابع موثق رو به زبان فارسی برای ما بوجود اوردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *