4 باور اشتباه رایج بهداشتی + روایتی از اشتون کوچر و میلا کونیس

اشتون کوچر و میلا کونیس

در این مقاله سعی داریم به 5 باور اشتباه درمورد رعایت بهداشت را برای شما شرح دهیم.با کارمانیا طب همراه باشید.

آیا نیاز به دوش گرفتن هر روز دارید؟ آیا بطور مداوم و مکرر دست های خود را با آب داغ میشویید؟ شاید باور نکنید به گفته کارشناسان این ها کار درستی نیست.

بازیگرانی چون اشتون کوچر و میلا کونیس اخیراً فاش کردند که حمام کردن بخشی از برنامه روزانه خانواده آنها نیست(جالب شد،مگه نه؟ 😂) به گفته کاربران شبکه های اجتماعی آنها در شبکه های اجتماعی بوی تعفن برانگیختند.( ببخشید بازم نتونستم نخندم😂) این زوج مشهور در طول حضور در پادکست Dax Shepard و Monica Padman با عنوان Armchair Expert ، فاش کردند که فقط در مواقع ضروری حمام می کنند.

کوچر در مورد زمانی که بچه هایشان را حمام میکنند، گفت: “اگر می توانید کثیفی را روی آنها ببینید، آنها را تمیز کنید. در غیر این صورت، حمام برای بچه ها فایده ای ندارد. او میگوید که فقط برخی از جاهای بچه ها را هر روز میشوید و نیاز به حمام نیست.

شپرد که یک بازیگر نیز بود با این زوج موافق بود. او در پادکست گفت: “شما نباید هر روز با یک تکه صابون از شر چربی طبیعی پوست خود خلاص شوید.” “این کار دیوانه واری است.” در اپیزود 3 آگوست سریال The View ، او و همسرش، بازیگر کریستن بل، گفتند که حمام کردن برای بچه‌هایشان نیز اولویت نیست، و گفتند که گاهی اوقات فقط در حد یک فکر و ایده باقی میماند. بل در برنامه گفت: “آره، ما فراموش می کنیم.”

دکتر دارن پی مارینیس، استادیار پزشکی اورژانس در کالج پزشکی سیدنی کیمل در دانشگاه توماس جفرسون در فیلادلفیا ، می‌گوید: زوج‌های مشهور در مورد این عادت بهداشتی اشتباه نمی‌کنند . او توضیح می دهد: “دوش گرفتن روزانه می تواند پوست شما را خشک کند و صابون ضد باکتری می تواند فلور طبیعی پوست را از بین ببرد.”

دکتر Mareiniss خاطرنشان می کند که گفته می شود، دوش گرفتن روزانه دلیل نگرانی یا خطری برای سلامتی نیست.

در برخی موارد، حذف دوش ممکن است ایده بدی باشد. دکتر ریچارد آنتایا، مدیر پوست اطفال در پزشکی Yale در نیوهیون، کانکتیکات، می‌گوید دوش گرفتن روزانه می‌تواند برای افرادی که دارای برخی اختلالات پوستی مانند درماتیت آتوپیک، که شایع‌ترین شکل  اگزما است، مفید باشد. بررسی منتشر شده در نوامبر 2020 در  پژوهش و عمل درماتولوژی  نشان داد که دوش گرفتن روزانه برای افراد مبتلا به اگزما مضر نیست ، اگرچه تعداد ایده آل دوش گرفتن برای این گروه مشخص نیست.

اما در افراد بدون اگزما، Mareiniss اشاره می کند که عدم استحمام کافی می تواند منجر به بوی بدن و عفونت های قارچی و باکتریایی شود. با این حال، لازم نیست هر روز دوش بگیرید، مگر اینکه کثیف باشید. دوش گرفتن چند بار در هفته معمولاً برای اطمینان از بهداشت کافی است. 

پس در نتیجه اگر مشکل یا بیماری خاصی ندارید نیاز نیست هر روز حمام بروید. 

این که بیشتر مردم نیاز به دوش گرفتن روزانه دارند، تنها افسانه بهداشتی نیست. ما از کارشناسانی مانند دکتر آنتایا و مارینیس در مورد تصورات غلط رایج مشابهی پرسیدیم تا بتوانیم این باور ها را اصلاح کنیم، پس ما همراه باشید با باورهای غلط بهداشتی رایج

 

باور غلط بهداشتی 1: برای تمیز کردن گوش خود باید از گوش پاک کن استفاده کنید. 

 

گوش پاک کن های Q-tips در سال 1923 اختراع شد، زمانی که بنیانگذار شرکت، لئو گرستن‌زانگ، زمانی ایده ساخت این گوش پاک کن ها به سرش زد که مشاهده کرد همسرش پنبه‌هایی را به سر خلال دندان اضافه می‌کند تا گوش نوزادشان را تمیز کند. اما این شرکت به طور رسمی آنها را برای اهداف بهداشتی تایید نمی کند.

اکثر متخصصان تأیید می‌کند که این ایده که باید گوش پاک کن را در گوش‌های خود بچسبانید تا تمیز کنید، نادرست است  و بسیار ناایمن است.

کانال گوش طوری طراحی شده است که یک ساختار خود تمیز شونده باشد. در حالی که گوش دائماً موم می‌سازد و سلول‌های مرده پوست را می‌ریزد، همچنین با الگوی مهاجرت طبیعی طراحی شده است که هرگونه تجمع اضافی را از کانال گوش خارج می‌کند.

دکتر هیلدرو می‌گوید علاوه بر این، موم گوش دارای خواص ضد میکروبی است که باکتری‌ها را قبل از ایجاد عفونت از بین می‌برد و به عنوان یک مرطوب‌کننده برای کانال گوش عمل می‌کند.

گوش پاک کن نه تنها برای تمیز کردن گوش‌های شما ضروری نیست، بلکه می‌تواند باعث آسیب شود. جداره داخلی پوست گوش بسیار نازک است که ممکن است جسم خارجی پوست آن را دچار آسیب کند. هیلدرو توضیح می دهد که پارگی های کوچک در پوست داخلی گوش می تواند منجر به خونریزی و عفونت های دردناک شود.

 

باور غلط بهداشتی 2: دوش گرفتن، واژن شما را تمیز می کند. 

 

واژن شما مانند گوش های شما خود را تمیز می کند. شاید این هم عجیب باشد. 

این بدان معنا نیست که مردم سعی نکرده اند به فرایند تمیزی و بهداشت کمک کنند، مثلاً با دوش کردن. قدمت دوش به قرن 19 برمی گردد.

مارینیس با اشاره به اینکه اکثر پزشکان این عمل را توصیه نمی‌کنند، می‌گوید: «در واقع، دوش کردن اغلب به فلور واژن (باکتری‌های طبیعی موجود در واژن) آسیب می‌زند و pH طبیعی واژن را تغییر می‌دهد. با دوش کردن، زنان می توانند خطر ابتلا به واژینوز باکتریایی (BV) – عفونت واژن، بیماری التهابی لگن و حاملگی خارج از رحم را افزایش دهند. دفتر سلامت زنان اضافه می کند که تمیز کردن غیر ضروری می تواند احتمال ابتلا به عفونت های مقاربتی (STIs) را نیز افزایش دهد. دکتر Mareiniss می‌گوید علاوه بر این، دوش گرفتن در دوران بارداری می‌تواند باعث زایمان زودرس شود.

 

باور غلط بهداشتی 3: همیشه دستان خود را با آب داغ (منظور آب بسیار داغ است) بشویید.

 

سازمان بهداشت جهانی اشاره می کند، آب بسیار داغ به طور موثر باکتری های مضر را از بین می برد. دکتر Mareiniss می‌گوید، هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه شستن دست‌ها با آب داغ برای تمیز کردن آن‌ها ضروری باشد، وجود ندارد. او معتقد است که کارایی آب گرم به اندازه آب بسیار داغ است.

بهترین راهکار برای شستشوی دستها این است که صابون [مایع] را به دستان خود بمالید و سپس با آب ولرم بشویید تا تمام صابون و کثیفی ها از بین برود. و البته حداقل 20 ثانیه بشویید.

 

باور غلط بهداشتی 4: قانون 5 ثانیه

 

شاید بپرسید قانون 5 ثانیه چیست؟ قانون پنج ثانیه به قرن 1200 باز می‌گردد. طبق گفته ها چنگیز خان، قانون 5 ثانیه را در ضیافت‌های خود اجرا کرد و بیان می کرد که «اگر غذا روی زمین بیفتد، می‌تواند تا زمانی که خان اجازه می‌دهد آنجا بماند»

با گذشت سالها، این قانون تبدیل به “قانون پنج ثانیه” شد که احتمالاً در کودکی درباره آن شنیده اید. 

قانون پنج ثانیه به این صورت است که میگویند اگر غذایی روی زمین افتاد و تا قبل از پنج ثانیه آن را بردارید آلوده به میکروب نمیشود و میتوانید آن را بخورید. 

توماس موری، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی کودکان و دانشیار اطفال در پزشکی ییل می‌گوید: انداختن غذا حتی برای یک ثانیه روی زمین و سپس خوردن آن ممکن است مضر باشد. او توضیح می دهد: «باکتری ها می توانند به محض برخورد با زمین به غذا بچسبند.” هرچه مدت طولانی تری در آنجا بماند، معقول است که باکتری های بیشتری ممکن است بچسبند، اما من فکر نمی کنم که بتوان تصور کرد که اگر غذا در عرض 5 ثانیه برداشته شود، آلوده نیست.”

 بعد از این مقاله جذاب و مفید یادتون نره شرکت کارمانیا طب واردکننده دستگاه های زیبایی در ایران این مقاله رو برای شما آماده کرده پس اگر قصد خرید لیزر تیتانیوم را دارید با ما از طریق واتساپ و تماس در ارتباط باشید.

 

منبع: تمامی منابع ذکر شده در مقاله به سایت مرجع لینک شده است.

گردآوری و ترجمه: سایت کارمانیاطب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *