نحوه رفع موهای زائد در صورت داشتن پوست حساس و اگزما

رفع موهای زائد

اگر پوست حساسی دارید یا مبتلا به اگزما هستید، قبل از رفع و حذف موهای زائد خود با لیزر موهای زائد و هر روش دیگر، این مقاله را مطالعه کنید.

اصلاح و حذف موهای زائد در صورت ابتلا به اگزما می تواند چالش برانگیز باشد. برای سهولت در انجام این کار، این نکات را دنبال کنید. اگر پوست حساسی دارید حتما این مقاله را دنبال کنید و توصیه های آن را برای از حذف موهای زائد خود جدی بگیرید.

طبق گفته  انجمن ملی اگزما ، حدود 10 درصد از افراد در طول زندگی خود دچار درماتیت آتوپیک، نوعی اگزما می شوند . این بیماری که باعث قرمزی، خارش و درد پوست می شود، مردان و زنان را به یک اندازه تحت تاثیر قرار می دهد و دلیل آن می تواند حذف موهای زائد از طریق اصلاح، اپیلاسیون و لیزر که میتواند برای هر دو جنس مشکل ساز شود. 

شیلا فرهنگ، MD ، متخصص پوست و موسس Avant Dermatology & Aesthetics در توسان، آریزونا ، می‌گوید: از بین بردن موهای زائد می‌تواند پوست را تحریک کند زیرا سطح پوست در این فرآیند آسیب  می‌بیند. روش‌های فیزیکی مانند اصلاح یا اپیلاسیون لایه‌های سطحی پوست را از بین می‌برند و روش‌های شیمیایی مانند استفاده از موبر می‌توانند پوست را بسوزانند. (سایت و اطلاعات دکتر شیلا فرهنگ روی اسمشون تگ شده است. 😍😍) 

 

 

با وجود این چالش‌ها، راه‌هایی وجود دارد که کسانی که از اگزما رنج می‌برند، می‌توانند با خیال راحت موهای زائد را بدون تحریک پوست یا تحریک پوست از بین ببرند. در اینجا نکاتی در مورد چگونگی حذف ایمن مو با اگزما، با کمترین سوزش ممکن وجود دارد.

 

1. به پوست آبرسانی کنید. 

 

بث گلدستاین ، پزشک مرکز پوست مرکزی در چاپل هیل، کارولینای شمالی ، خاطرنشان می کند: «مرطوب کردن و آبرسانی موهای ریش، قبل از اصلاح، می تواند مو را انعطاف پذیرتر و تراشیدن آن آسان تر کند.» آب داغ می‌تواند پوست را خشک کند، بنابراین استفاده از آب ولرم بجای آب داغ توصیه میشود، یا با حوله برای چند دقیقه قبل از اصلاح روی پوست مالیده شود یا ناحیه‌ای که می‌خواهید اصلاح کنید برای چند دقیقه زیر دوش مرطوب شود، می‌تواند برای آبرسانی به پوست مفید باشد.

 

2. پوست خود را لایه برداری کنید. 

 

هدلی کینگ، دکتر هدلی کینگ، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره با Weill Cornell Medicine در شهر نیویورک ، توصیه می کند پس از آبرسانی، پوست را به آرامی لایه برداری کنید تا سالم بماند و کمتر در معرض آسیب و تحریک ناشی از اصلاح باشد. او می‌گوید: «لایه‌برداری فیزیکی با یک اسکراب ملایم یا لایه‌برداری شیمیایی با یک تونر یا پاک‌کننده حاوی گلیکولیک یا سایر اسیدهای آلفا هیدروکسی عالی هستند، زیرا این خطر را کاهش می‌دهد که پوست محل رشد مو را بپوشاند.» اگر مبتلا به زگیل هستید حتما در لایه برداری پوست دقت کنید. 

 

3. از تیغ برای اصلاح موهای زائد به درستی استفاده کنید. 

 

مانند اپیلاسیون و موبرها، اصلاح با تیغ نیز می تواند پوست ملتهب را تحریک کند. پس اکثر متخصصان پوست اصلاح را به روش های دیگر توصیه می کنند. اما اگر پوست حساسی دارید تیغ نسبت به استفاده از کرم های موبر در اولویت است. دکتر کینگ توضیح می‌دهد: «کرم‌های موبر و اپیلاسیون بیشتر در افرادی که پوست حساس دارند باعث تحریک پوست می‌شوند. این کرم ها حاوی مواد شیمیایی قوی هستند و شما واقعا می توانید به پوست خود آسیب برسانید، به خصوص اگر محصول را برای مدت طولانی روی پوست بگذارید. برای بهترین نتایج، دکتر گلدشتاین و کینگ به شما توصیه می کنند:

  • اطمینان حاصل کنید که از یک تیغ با تیغه های تیز استفاده کنید و تیغه ها را به طور منظم تعویض کنید.

  • تیغ ها را تا حد امکان تمیز و ضدعفونی کنید تا از عفونت جلوگیری کنید.

  • اصلاح را در یک جهت انجام دهید.. به جای اینکه “بر خلاف دانه های مو” بروید، از جهتی که مو رشد می کند پیروی کنید تا عمیق ترین اصلاح را انجام دهید. این می تواند به شما کمک کند از تحریک بیشتر پوست جلوگیری کنید.

  • ریش تراش های برقی به خوبی اصلاح نمی کنند، که می تواند منجر به درد و تحریک بیشتر لکه های اگزما شود.

 

4. از محصولات مخصوص اصلاح استفاده کنید.

 

برای رفع و حذف موهای زائد در حالی که صابون و آب گرم ایده خوبی برای اصلاح به نظر می رسد، به محصولاتی که مخصوص اصلاح فرموله شده اند، پایبند باشید. دکتر کینگ خاطرنشان می کند: هنگامی که اگزما دارید، «استفاده از بعضی نمونه های خمیر ریش یا روغن های اصلاح مهم است، زیرا هنگام اصلاح، بیرونی ترین لایه های پوست را نیز اصلاح می کنید». اگر از یک محصول خوب حاوی نرم کننده ها و انسداد (مواد مرطوب کننده) برای محافظت و مرطوب کردن پوست استفاده نکنید، ممکن است با ساییدگی و سوزش مواجه شوید که فقط می تواند اگزما را بدتر کند. دکتر کینگ محصولات اصلاحی حاوی روغن نارگیل ، آلوئه و هیالورونیک اسید را برای نرم کردن مو و ایجاد لغزش بهینه برای اصلاح راحت توصیه می کند. او اضافه می‌کند که حتماً برچسب‌ها را بررسی کنید تا محصولاتی را بیابید که بدون عطر، صابون و مناسب برای پوست‌های حساس هستند.

 

5. پوست خود را کمی بیشتر مرطوب کنید.

 

بعد از اصلاح، مرطوب کردن آن مهم است. دکتر فرهنگ می گوید: یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای پوست های مستعد اگزما انجام دهید این است که آن را مرطوب نگه دارید. این کار با دوش روزانه شما و یک شستشوی بدن ترجیحا بدون استفاده از مواد شستشو دهنده ی شیمیایی میسر میشود و برای رطوبت پوست کارساز است. شما همچنین میبایست از درون بدن خود را هیدراته کنید، بنابراین مطمئن شوید که روزانه به اندازه کافی آب مینوشید و هر روز هشت لیوان آب بنوشید.

دکتر کینگ همچنین استفاده از کرم موضعی هیدروکورتیزون بدون نسخه را در صورت نیاز برای کمک به تسکین تحریک اصلاح و همچنین یک نرم کننده برای نرم نگه داشتن پوست پیشنهاد می کند. با این حال، قبل از استفاده از این محصولات، با متخصص پوست خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما مناسب هستند. پس حتما بعد و قبل رفع موهای زائد، پوست خود را مرطوب کنید.

 

6. بجای روش های سنتی از لیزر موهای زائد استفاده کنید.

 

در حالی که لیزر موهای زائد می‌تواند گران باشد، اما کلینیک هایی که از شرکت کارمانیا طب لیزر خود را خریداری کرده اند به دلیل مناسب بودن قیمت لیزر تیتانیوم بهترین قیمت ها را در بین سایر کلینیک ها دارا میباشند. پس اگر صاحب کلینیک زیبایی هستید و قصد خرید لیزر تیتانیوم را دارید با کارشناسان فروش در ارتباط باشید.

دکتر فرهنگ، گلدشتاین و کینگ همگی موافق هستند که برای افراد مبتلا به اگزما درماتیت آتوپیک، یکی از ایمن‌ترین و کم‌تهاجمی‌ترین گزینه‌ها برای رفع موهای زائد است. کینگ می‌گوید: «قطعی‌ترین راه‌حل، از بین بردن موهای زائد با لیزر موهای زائد است.

 


منبع: منابع و نقل قول پزشکان ذکر شده در متن به منبع اصلی لینک داده شده است. 

گردآوری و ترجمه: سایت کارمانیا طب واردکننده دستگاه های پزشکی و زیبایی


 

4 دیدگاه برای “نحوه رفع موهای زائد در صورت داشتن پوست حساس و اگزما

  1. محمد حسین مسعودی گفته:

    ممنونم از سایتتون که آموزش و اطلاع رسانی رو به نحو احسنت انجام میده 🙏🏻

  2. اشتراک‌ها: درمان طبیعی جوش های پوستی و اگزما با عسل - راه حل درمان جوش های پوستی - کارمانیا طب

  3. اشتراک‌ها: 8 راه جدید برای جلوگیری از پیر شدن پوست - راز جوانی پوست - کارمانیا طب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *